
JTC Roosendaal
Stoere broer completeert onderwijsensemble
Stoere broer
Een nieuw, zelfstandig schoolgebouw met behoud van het kleinschalig en geborgen karakter van het onderwijs, maar ook ruimtelijk en eigenzinnig; om op eigen terrein onderdak te bieden aan de elders gehuisveste mavo-afdeling, moest het scholencomplex van het Jan Tinbergen college worden uitgebreid. Het JTC kreeg een stoere broer die het ensemble van gebouwen completeert: een gebouw verwant aan het bestaande schoolgebouw, maar met eigen karakter en een bijzondere en expressieve aula als unieke kwaliteit.


Stedenbouwkundig ensemble
De nieuwbouw kreeg een eigen karakter met een sfeer die toch vertrouwd aanvoelt. De ligging, in het verlengde van het hoofdgebouw, zet op logische wijze een ritme door en creëert eenheid op het terrein. Zo ontstaat een veilige, geborgen buitenruimte, omsloten door een ensemble met natuurlijke samenhang.
De uitbreiding van het JTC wordt een kwalitatieve toevoeging in het stedenbouwkundig geheel. Een lichte knik sluit aan bij het karakter van het bestaande gebouw en besluit de omarming van het hof met vanzelfsprekendheid. Aan de andere zijde heeft de nieuwbouw directe verbinding naar het omringend groen.


Spelen met ruimte
Diagonalen, gevelbekleding en indelingskeuzes zijn ingegeven door praktische aanleidingen in de constructie en optimale benutting van de kaders. Door de vele zichtlijnen doet het gebouw vriendelijk en kleinschalig aan. Persoonlijk en intiem, maar toch eigenzinnig en met ruimte.
De knik in de plattegrond werd het startpunt voor de indeling van het gebouw, ruimte biedend aan de centraal gelegen Arena met grote vide. Deze Arena geeft structuur en overzicht. In deze aula komen twee vleugels met lokalen in een traditionele opzet samen. Ook de verdiepingen worden in de aula verbonden, door brede trappen en het uitzicht vanaf de vide. Het gebouw is compact maar voelt licht en ruimtelijk aan door de keuze voor veel glas.


Stoere broer
Om aan te sluiten bij de architectuur van het bestaande JTC, werd gekozen voor een robuuste variant met een herkenbare vorm en materialiteit, maar een eigen handschrift. Hoofdlijnen, zoals het rode metselwerk en het ramenpatroon, zijn doorgezet voor eenheid.

Transparante diamant
Blikvanger is de grote glaspartij die het lijnenspel van de constructie onthult. Schuine lijnen geven identiteit aan de gevel, die met de belijning in het buurgebouw communiceert. De transparante ‘diamant’ geeft vanuit de centrale aula vrij zicht en toegang tot de buitenwereld.

Een versmalling, met uitgekiende plaatsing van lockers, verbindt de entree met de weids aandoende Arena, die door het contrast in kleur, ruimte, licht en hoogte een echt spektakel is.


Arena voor ontmoeting
De bijzondere aula dient als veelzijdige Arena: verrassend kenmerk van het ontwerp. Een dynamisch knooppunt in het schoolgebouw waarin leerlingen en docenten elkaar op een vanzelfsprekende manier tegenkomen en leren kennen. Een centrale ontmoetingsplek met vrij uitzicht op de buitenwereld.

Door de speelse afwisseling van open- en geborgenheid wordt het geheel ruimtelijk en divers. Het gebouw biedt zo een rijk scala aan plekken, functies en sferen, voor samen én zelfstandig leren; waarmee het uiteenlopende behoeftes van leerlingen bedient in lijn van de onderwijsvisie.

credits
project
locatie
Roosendaal
opdrachtgever
SOVOR – Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Roosendaal
programma
Schoolgebouw voor middelbaar onderwijs; mavo, havo, vwo
ontwerp
2017
oplevering
2020
BVO
2.800 m2
interieurarchitect
projectmanagement
Aerde advies & bouwmanagement
fotografie