Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

Sterrenschool

Son

architectenweb
awards voor
woongebouw
van het jaar
Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

Sterrenconcept

Het gebouw is in opzet geheel vanuit het kind benaderd, zodat voor hen de meeste mogelijkheden en uitdagingen ontstaan. Het sterrenconcept gaat uit van een verre integratie van onderwijs en opvang. Dit vertaalt zich in vijf sterren: ruime openingstijden, kinderen leren in één klimaat, maatwerk voor ieder kind, nadruk op lezen taal en rekenen, binding met de buurt.

Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

brink

De Sterrenschool is gelegen op de grens tussen de bestaande wijk de Gentiaan en de nieuwe wijk Sonniuspark te Son en Breugel. Deze grens is vormgegeven als een Brink, een open ruimte van gras omzoomd door bomen, waar de twee buurten samenkomen. De inpassing van de Sterrenschool aan de Brink is op een zorgvuldige wijze tot stand gebracht. Door een slimme gebouw-opzet met een patio voor de kleinste kinderen, kan het gras van de brink tot aan de buitenmuren van het gebouw door lopen.

Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

De oudere kinderen vinden in de Brink een perfecte speelplaats waardoor ook in gebruik de school en Brink nauw met elkaar verbonden zijn. Deze verbinding is fysiek gemaakt in de vorm van een voetgangersbrug, die er voor zorgt dat de kinderen veilig naar de brink en terug kunnen zonder de aanwezige langzaam-verkeersroute te kruisen. De brug is ontworpen door Frank Havermans, als een expressieve vorm in hout en cortenstaal die letterlijk leunt op het bakstenen gebouw.

Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen
Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

Aan de andere zijde is de entree voor de onderbouw en kinderdagopvang gepositioneerd op de begane grond. Dit is ook de zijde waar het auto-verkeer van brengen, halen en parkeren zich afspeelt. Hier bevindt zich de grote patio die voorziet in een beschermde buitenruimte jonge kinderen. Het gebouw met haar ommuurde binnentuin geeft zo ook een bijzondere sfeer aan de eromheen gelegen openbare ruimte.

Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen
Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen
Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

Binnen het sterrenconcept is er voor gekozen om in plaats van klaslokalen grotere domeinen te voorzien, waarin de diverse bezigheden een plaats kunnen vinden. Daarnaast is nog een verscheidenheid aan ruimtes voorzien; speellokaal, theater, atelier, restaurant, studio, laboratorium, open-leer centrum en bezinningsruimte.

Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen
Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

De sculpturale opzet van het gebouw is voorzien van een bakstenen huid. Het grootste deel van het metselwerk bestaat uit Vlaams metselverband, dat traditioneel gezien veel voor komt in deze streek.

Frank Havermans beeldende kunst Cortenstaal Western red cedar Braziliaans verband Strengpers steen Bijzonder metselwerk Son Breughel Platoo Korein Groendak Sedum Jassenkast Thuisruimte Betonsteen Basisschool Primair onderwijs houten kozijnen

Dit historische verband heeft een eigentijdse wending gekregen doordat alle kopse stenen vervangen zijn door donkere strengpersstenen. Deze relatief simpele ingreep levert een totaal ander beeld. Ter plaatse van de patio en dakopbouwen zijn deze kopse stenen zelfs helemaal weg gelaten, beter bekend als Braziliaans verband. Deze eenvoudige ingreep maakt een wereld van verschil en levert voor de kinderen een uitdagende omgeving op die uitnodigt tot ontdekking.

Gebalanceerde uitbreiding

Een perfecte balans tussen Basisschool De Ruimte en het groene park de Brink in Son wordt gecreëerd door middel van een noodzakelijke uitbreiding van 432 m2. Deze toevoeging is essentieel vanwege de groeiende leerlingenaantallen en de voortdurende ontwikkeling van maatwerkonderwijs op de school.

Het nieuwe gebouw biedt ruimte voor theater en kringgesprekken en geeft de originele onderwijsideeën weer de ruimte. Met baksteen aan de buitenzijde en houten bekleding richting de patio sluit het naadloos aan bij de bestaande school. De losstaande uitbreiding creëert een veilige speelruimte voor jongste leerlingen en verbindt het kinderdagverblijf en het groene park, waardoor een harmonieuze omgeving ontstaat die de school en het park in perfecte balans brengt.

credits

project

Sterrenschool

locatie

Son

opdrachtgever

programma

Openbare basisschool, Kinderopvang, BSO

ontwerp

2013

oplevering

2016

BVO

1.308 m2

beeldend kunstenaar

fotografie